

Reflektera
Debattdax
Tidsåtgång: ca 45 minuter

Ni behöver: Tillgång till nätuppkopplad enhet, debattglada elever med slipade argument
Genomförande: Inledningsvis får eleverna läsa in sig på Nobels fredspris och varför det delas ut. Eleverna tilldelas därefter uppgiften att antingen motivera varför priset behöver finnas kvar – eller varför det borde slopas. Ett par i gången debatterar, båda parterna får turvis 2 minuter att prata för sin sak tills inga argument återstår. Läraren tillsammans med publiken avgör avslutningsvis vem som övertygade mest i sin argumentering.

Undersöka
Nobels fredspris

- Bekanta dig med andra fredspristagare
- Ta reda på med hurdana insatser man vunnit Nobels fredspris
- Ta fram statistik på fredspristagare
- Hur många kvinnor fått fredspriset?
- Var i världen kommer fredspristagarna ifrån?
- Vilkens ålder har pristagarna?
- Vilket land har fått flest fredspris?
- Vem var Alfred Nobel?
- Vad är historien bakom Nobelpriset?

Skapa
- Ordna en tillställning över fredspristagare
- Ordna en Nobelbankett
- Skriv och håll tal till fysiken, litteraturen, freden, ekonomin, medicinen
Arbeta vidare med temat försoning och konfliktmedling (åk 7–9):
Krig och konflikter berör oss alla på något sätt. Ahtisaaridagarnas materialpaket innehåller övningar som engagerar eleverna till att lösa på fredlig väg.

Länk till undervisningsmaterial på Ahtisaaripaiva.fi

Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.