

Reflektera
Debattdax
Tidsåtgång: ca 45 minuter

Ni behöver: Tillgång till nätuppkopplad enhet, debattglada elever med slipade argument
Genomförande: Inledningsvis får eleverna läsa in sig på Nobels fredspris och varför det delas ut. Eleverna tilldelas därefter uppgiften att antingen motivera varför priset behöver finnas kvar – eller varför det borde slopas. Ett par i gången debatterar, båda parterna får turvis 2 minuter att prata för sin sak tills inga argument återstår. Läraren tillsammans med publiken avgör avslutningsvis vem som övertygade mest i sin argumentering.

Undersöka
Nobels fredspris

- Bekanta dig med andra fredspristagare
- Ta reda på med hurdana insatser man vunnit Nobels fredspris
- Ta fram statistik på fredspristagare
- Hur många kvinnor fått fredspriset?
- Var i världen kommer fredspristagarna ifrån?
- Vilkens ålder har pristagarna?
- Vilket land har fått flest fredspris?
- Vem var Alfred Nobel?
- Vad är historien bakom Nobelpriset?

Skapa
- Ordna en tillställning över fredspristagare
- Ordna en Nobelbankett
- Skriv och håll tal till fysiken, litteraturen, freden, ekonomin, medicinen
Arbeta vidare med temat försoning och konfliktmedling (åk 7–9):
Krig och konflikter berör oss alla på något sätt. Ahtisaaridagarnas materialpaket innehåller övningar som engagerar eleverna till att lösa på fredlig väg.

Länk till undervisningsmaterial på Ahtisaaripaiva.fi
