Sukkot

Om fester

Att ta upp nya fester med anknytning till traditioner som inte är dominerande i Finland kan vara en utmaning. Finland är ett land som tyvärr kommer på jumboplats i många undersökningar inom Europa då det handlar om rasism och xenofobi. Barn vill gärna att normer och vanlighet följs, och kan bli osäkra inför det som känns nytt och ovanligt.

Det är bra att tänka på att du som lärare leder barnen mot att våga ta till sig det nya. Tänk på att själv göra det annorlunda till något spännande, roligt och eftertraktansvärt. Börja med att introducera mångkultur via att be barnen fråga hemma och hitta en släkting, (levande eller död) eller bekant långt bortifrån (morbror i Paris, kusiner i Kiev eller Bagdad, mormorsmor som bodde i Sankt Petersburg, pappas bästa vän i Stavanger osv.)

Tänk på att tala om judendom positivt och varmt. Berätta om egna kopplingar till judisk kultur även en judisk författare, musiker osv. kan fungera som koppling.

Ett foto på en Sukka-koja i miniatyr, där två dockor sitter och dricker saft.
Foto: Ellu Öhman / Ad Astra

Tips till läraren! För att du själv ska vara bekväm med festen ni tar er an: läs på om festen och kulturen på förhand. Tänk också på att inte exotifiera festen, religionen eller kulturen. Tala inte om vi och dom och tänk på att också du själv firar fester och följer traditioner.

Vilken är din egen tradition, kultur och religion? Firar du jul eller ramadan? Firar du festen av religiösa skäl eller för att du högaktar dina förfäders tradition? Tänk igenom din egen position. Det är viktigt att den står klar för dig innan du börjar jobba mångkulturellt.

Fundera på vilka positiva kopplingar till judendom du har och vilka det finns i gruppen, och bland gruppens alla bekanta över hela världen, ni kan också tänka på kända konstnärer osv… Berätta om egna kopplingar till just judisk kultur. Även en judisk författare eller musiker och så vidare kan fungera som koppling.

Fundera också på vilka andra olika festtraditioner som finns i skolan, staden, landet. Man kan även hitta en koppling  till religioner som undervisas i skolan eller kommunen: muslimsk, kristen luthersk/ortodox/katolsk, buddhistisk, hinduisk…. Ta festkalendern Festkalender.fi till hjälp. Du kan också söka efter fester i sökrutan överst på sidan. Du kan söka genom att skriva in namnet på en festen eller på en religion.

Länkikon

Länk till: Lövhyddotiden på Uskot.fi

Länkikon

Länk till: Judiska församlingen i Stockholm

Länk till: Festkalendern.fi

Länk till: artikel om Sukkot på BBC (på engelska)


Introduktion

Sukkot är en speciellt roligt fest för barn, eftersom man ska bygga en hydda, och helst bo i den under sju dagars tid. Kojan måste byggas utomhus, under bar himmel.  Under festen minns man judarnas flykt från slaveriet hos Farao och ökenvandringen. Man njuter också av höstens goda frukter.

Sukkot, lövhyddofesten, varar i sju dagar. Man ska vistas i en sukka , en hydda, eftersom israeliterna uppförde kojor under den 40-åriga vandringen från Egypten till landet Israel. 

Tanken är att Gud var nådig och ledde det judiska folket i trygghet genom vildmarken och förde dem till Israel. ”Må han även vara nådig mot oss, genom att låta regnet falla och grödan växa.”

  • Färg: gul, grön
  • Budskap: till minnet av ökenvandringen, tacksamhet
  • Dekoration: en hydda som byggs under bar himmel med hål i taket
  • Mat: höstfrukter
  • Tradition: judendom

Tidsåtgång: 30–45 minuter

Genomförande: Eleverna läser sedan själva om festen på Festkalendern.fi, eller i par högt för varandra. Eleverna kan även bekanta sig med festen via CBC Kids.

Länkikon

Länk till: Festkalendern.fi

Länkikon

Länk till: CBC Kids (på engelska)

Bildikon: Avancerad övning

Intresserade elever kan lyssna på en bokrecension av Eva Odrischinsky ”Som alla andra. Min judiska familj och jag”

Länkikon

Länk till: Marit Lindqvists bokrecension i Vega Dag

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Dekoration

Reflektera

Festplanering

Bildikon: Skrivövning

Tidsåtgång: 15–20 minuter

Ni behöver: papper åt varje par

Genomförande: Fundera med din kamrat som behövs för att skapa en fest.

  • Städning, dekorationer, gäster, mat, musik osv.
  • Gör upp en lista tillsammans.
  • Lista även immateriella saker som gästfrihet, välkomnade stämning osv.

Sammanfattning: Läraren kallar sedan till samling och leder arbetet med att göra upp en gemensam lista som skrivs upp på tavlan.

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Dekoration

Skapa

Gåvan

Tidsåtgång: 10–15 minuter

Genomförande: Stå i en ring.

  • Den första i tur mimar en gåva (en blombukett – plocka blommor, bind en bukett eller ta en boll – studsa bollen mot marken)
  • Sedan överräcker den första i tur gåvan till följande person i cirkeln som tar emot den. Den personen gissar vad gåvan är för något och säger: ”Tack för den här blombuketten” eller ”Tack för den här bollen”. Det gör ingenting om gissningen är fel, det gör det hela bara roligare.
  • Fortsätt tills alla i ringen har fått och gett en gåva. 

Lägg till en god värd bland förslagen på en gåva. Läraren kan tillägga den goda värden om ingen har sagt det. Den leder in på nästa övning. Viktig att ha med här redan!   

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Att hälsa

Tidsåtgång: 10–15 minuter

Bildikon: Dramaövning

Genomförande: Börja med att dela in eleverna i par.
Öva med din kamrat:

  • handskakning
  • kram
  • buga med de egna handflatorna tryckta mot varandra
  • kindpuss
  • buga med handen mot hjärtat

  • Välj ut tre som ni visar för hela gruppen.

  • Var det något hälsningssätt som inget par valde att visa upp?
  • Är det ovanligt, svårt på något sätt, bryter det mot normen?
  • Är det svårt att göra sådant som bryter mot det vi är vana vid?
  • Hur kan man bli modigare och våga prova på nya saker?

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Den goda värden

Tidsåtgång: 1–2 lektioner

Ni behöver: två stora pappersark per grupp och tuschpennor

Genomförande: Börja med att dela in deltagarna i smågrupper.
Be grupperna att föreställa sig en ”supervärd”.

  • Vilka egenskaper bör värden ha?
  • Vilka saker bör värden tänka på före och under tillställningen?
  • Rita en supervärd med dessa egenskaper. (Kanske har supervärden extra stora öron, så att hon eller han kan lyssna exceptionellt bra, kastruller i händerna osv.)

Låt grupperna visa och berätta för de andra hur de tänkte.

Be grupperna att föreställa sig en ”supergäst”.

  • Rita en gäst med lämpliga egenskaper på det andra pappret.

Samtala i storgrupp om bilderna och om det finns någon skillnad mellan att vara en god värd och en god gäst.

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Vårt bord

Tidsåtgång: 15–30 minuter

Ni behöver: Ett bord och fyra stolar, extra attribut (halsdukar, kepsar, glasögon…)

Genomförande: Det behövs fem frivilliga, varav den femte måste vara läraren eller en annan vuxen (Detta är mycket viktigt, eftersom rollen är utmanande och ett barn i rollen kan utsättas för negativt grupptryck/mobbning).

  • Fyra frivilliga (med extra attribut är det lättare att gå i roll) sätter sig runt ett bord med fyra stolar
  • Den femte personen, dvs den vuxna,  lämnar rummet och får instruktionen att komma in som en blyg gäst.
  • De som sitter vid bordet har fått instruktioner att inte agera alls när gästen kommer, att prata sinsemellan och ignorera gästen.
  • Gästen får å sin sida instruktion att komma in rummet, med önskan att delta, vara med i samvaron, men får inte säga något och inte heller röra någon.
Bildikon: Dramaövning

Kör sedan och bryt när situationen tydligt blivit obekväm. Frys scenen så att gästen blir stående, och ännu väntar på att få inbjudan att sätta sig. Publiken diskuterar hur situationen kunde lösas.

Nytt försök görs:

  • Gästen lämnar rummet med samma instruktion som tidigare.
  • Därefter instruerar läraren en person bland de frivilliga runt bordet. Personen ska nu agera som en god värd. Personen ska hälsa på gästen, ge sin stol vid bordet och själv hämta en ny stol åt sig istället och sedan presentera gästen för de andra vid bordet, berätta vad samtalet är om och inkludera gästen.

Publiken diskuterar sedan hur de nu upplevde situationen. Sedan får gästen berätta om sina känslor samt de som satt vid bordet.  Läraren knyter därefter ihop diskussionen.

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Sukkot-sagofest på gården

Målet är att tillsammans bygga en Sukka och att fundera och fira tillsammans.

Tidsåtgång: 2–3 lektioner

Ni behöver:

  • festsagan ”Kojan med stjärnhål” ur boken Jadekaninens gryta (Parland, 2018)
  • naturmaterial som kvistar och grenar
  • bord
  • bordsduk, servetter och blommor i gult och grönt
  • frukter, nötter och anat gott
Illustration av en Sukkot-hydda.

Genomförande: Se på bilder av olika Sukka-kojor på nätet (använd sökordet Sukkot) Planera er Sukka och hur ni kan bygga den. Bestäm ifall ni bygger en Sukka som barn och vuxna kan sitta i ute på gården eller om ni gör en liten Sukka att ha inomhus för dockor och nallar. Kom ihåg att en riktig Sukka ska byggas under himlen och att taket ska ha hål så att man kan se molnen och stjärnorna! Ta naturmaterial som kvistar och grenar till hjälp. När Sukkan är färdigbyggd är det tid att börja fira.

Börja festen inomhus med en sagostund. Ha en lykta eller ett ljus i mitten och släck takbelysningen. Låt alla hitta en bekväm ställning, lyssna gärna på musik under tiden.

Läraren läser sagan ”Kojan med stjärnhål” ur Jadekaninens gryta (Parland, 2018). Ni kan också välja att lyssna på sagan via festkalendern, där ni hittar länken till Ad Astras festsagor.

länkikon

Länk till: Festkalendern.fi

Prata om sagan tillsammans och om hur den anknyter till festen. Sagans tema är tacksamhet och frihet.

  • Fundera på religionsfrihet och vad det betyder ifråga om fester och högtider.
  • Fundera på vems fester som syns i gatubilden i Finland och vilka fester som inte syns
  • Tala om fester som julen, lucia och självständighetsdagen och fundera på hur de syns. Jämför med Sukkot, Eid al Fitr och Diwali.
  • Fundera på hur man kan hjälpa dem som firar mera okända fester att känna sig ihågkomma och väl bemötta.

  • Duka fram frukter, nötter och annat gott ute på gården i Sukkan eller invid Sukkan och ät tillsammans en smakbit med anknytning till festen.
  • Dekorera bordet med frukter och blommor, servetter och eventuell bordsduk i festens färger, gult och grönt.
  • Tack till varandra. Öva på att tacka specifikt var och en för allt som gjorts (byggt Sukkan, givit varandra plats, sagt fina saker under diskussionen, serverat maten).
  • Vi avslutar festen med att hjälpas åt att städa undan.

Efterbehandling

Barnen ritar en bild med anknytning till sagan eller till festen. Ge dem bra färger och papper av bra kvalitet. Be dem minnas att festens gula och gröna färg. De berättar för varandra om vad de ritat och om vad de lärt sig om festande och om den specifika festen.

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Ett foto på ett dukat bord i gulgröna färger. På bordet står det en massa olika frukter.
Foto: Andrej Scherbakov-Parland / Ad Astra

Ställ till med Sukkotfest

Bildikon: Avancerad övning

Målet är att skapa en enkel fest på gården. Planera och bygg en Sukka ute på gården tillsammans, tänkt på att den ska vara rymlig så att ett bord och bänkar ryms in.

Tidsåtgång: 2–3 lektioner

Ni behöver:

  • Festsagan ”Kojan med stjärnhål” ur boken Jadekaninens gryta (Parland, 2018)
  • ett bord samt bordduk i gult och grönt
  • bänkar
  • gulgröna dekorationer
  • en picknickfilt eller persisk matta
  • något ät- och drickbart
  • tallrikar och glas (gärna diskbara, med tanke på hållbarhet…)
  • en gäst att vara artig mot (någon med anknytning till festen som finns i skolan eller bland föräldrarna, om det inte lyckas så en gäst i största allmänhet: en förälder eller morförälder, vaktmästaren… )
  • en liten, men minnesvärd gåva till gästen

Genomförande: Ni behöver förbereda er inför festen.

  • Bjud in gästen, gärna med ett fint kort.
  • Bygg Sukkan och dekorera den med blommor och gröna kvistar.
  • Duka bordet.
  • Tänk på att ha belysning i Sukkan, kanske girlanger med olikfärgade små lampor? 
  • Gör vackra placeringskort.
  • Ska det vara musik?
  • Fundera på hur ni ska ta emot gästen.
    • Hur känner sig gästen mest välkommen? Fundera ut artigheter och trevligheter.
    • Hur presenterar ni gästen för klassen, hur presenterar ni barnen och läraren för gästen?
    • Hur bjuder ni gästen att sitta?
    • Hur bjuder ni på mat?

Festprogram

  • Gästen tas emot, först inomhus. Ha en presentation av festens deltagare,
  • Ha en kort förklaring om vad det är för fest som firas.
  • Sitt ner på ett mysigt vis, i ring på en mjuk matta.
  • Läraren läser högt sagan ”Kojan med stjärnhål” ur sagoboken Jadekaninens gryta (Parland, 2018).
  • Diskutera sagans budskap. Varför är religionsfrihet viktigt?
    • Fundera tillsammans kring vilka fester som syns i gatubilden i Finland och vilka som inte gör det.
    • Hur är det med julen, trettondagen, Lucia och hur är det med Sukkot, Eid al Fitr, Nouruz?
    • Hur kan man göra för att uppmärksamma högtider som människor firar som inte syns i gatubilden?
  • Stig upp – Alla önskar varandra glad fest med höjda glas eller genom att gratulera varandra, ta i hand, kramas, kindpuss enligt tycke…
  • Sedan bjuder ni ut gästen eller gästerna till er Sukka. Alla äter tillsammans vid det dukade bordet Tänk på att servera varandra och bjuda bordsgrannen först ifall ni har gemensam mat.
  • För de klasser och lärare som tycker om att dansa rekommendera vi som avslutning: musik med enkel ringdans runt klassrummet. Variera med att dansa i ring, byta håll, samlas mot mitten, snurra parvis osv. I stället för dans kan man till musik blåsa såpbubblor ute på gården, upp mot himlen, som avslutning.
  • Tack till gästen! Ge en liten minnesvärd gåva till gästen.
  • Vi avslutar festen med att hjälpas åt att städa undan.

Efterarbete:

Eleverna skriver en kort text om vad de lärt sig om festande och om den specifika festen och funderar på vad under processen som hjälpt till att skapa ny kunskap och nya tankar hos dem själva.

Övningen är framtagen av Ad Astra.


O.LIKA:s logo