

Reflektera
FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna
Tidsåtgång: 20–30 minuter

Genomförande: Läs ingressen (s.1-2) till FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna (länk nedan). Fundera och diskutera i par, i mindre grupper eller tillsammans i klassen på följande frågeställningar:
- Varför ville man anta den här förklaringen?
- Vad anges det för bakgrund till uppkomsten och behovet av förklaringen?
- Vilka är de bakomliggande värderingarna i denna människorättsförklaring?
- Behöver vi en sådan lista över rättigheter? Motivera.
Sammanfattning: Diskutera och jämför era resultat tillsammans som avslutning.

Länk till: FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna (1948)

Undersöka
Min rättighet
Tidsåtgång: 1–3 lektioner beroende på utförande

Genomförande: Dela ut följande punkter åt en enskild elev eller en mindre grupp.
- Bekanta dig med förklaringens 30 artiklar.
- Välj en rättighet (artikel) från FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna.
- Fundera och ta reda på hur den rättigheten som beskrivs i artikeln syns i din vardag och ditt liv. Vad innebär den rättigheten i praktiken för dig? Hur skulle ditt liv och din vardag se ut om du inte hade den rättigheten?
- Ta reda på hur den rättigheten kränks (bryts mot) till exempel i någon annan del av världen eller i ett annat land?
- Hitta nyhetsartiklar som behandlar, tangerar, berör rättigheten du valt.
- Gör en presentation på detta.
Tips: Ordna en utställning till exempel på MR-dagen i december.

Länk till: FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna (1948)

Skapa
Skapa en tidning utifrån ett människorättstema
- Hur ser det ut med de mänskliga rättigheterna i världen?
- Hur är människorättssituationen i Finland, Norden?
- Vem kämpar för och vem kränker de mänskliga rättigheterna?
- Har vi några goda nyheter när det gäller mänskliga rättigheter?
- Vilka ljuspunkter kan vi se?

Tidsåtgång: 2–4 veckor
Ni behöver: tillgång till nyhetstidningar
Genomförande:
- Välj ett tema kring mänskliga rättigheter, till exempel en viss rättighet, en människorättsorganisation, en människorättskämpe, mänskliga rättigheter i ett visst land.
- Följ medierna under en tid och samla in verkliga nyheter kring det människorättstema som valdes.
- Namnge tidningen, skriv nyheter om det valda temat utifrån verklig nyhetsrapportering och illustrera tidningen med bilder.
Presentation: Presentera tidningarna för klassen och skolan till exempel på mediekunskapsveckan i februari eller på den internationella mänskliga rättigheternas dag den 10 december.
Människorättskampanj IRL
Genomförande: Gör något konkret som främjar de mänskliga rättigheterna genom att:
- exempelvis delta i en människorättskampanj eller en människorättsorganisations aktiviteter (t.ex. Röda korsets Hungerdagen)
- börja följa någon människorättsorganisation på sociala medier
- dela/gilla/kommentera något på sociala medier
- skriv ett blogginlägg, insändare, stå upp för någon eller något som främjar de mänskliga rättigheterna.
Presentation: Dokumentera det du gör, din aktivitet, handling, gärning t.ex. genom film, foto, dagbok, kollage, serieteckning, kampanj i sociala medier och presentera sedan för klassen.

Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.