Nouruz

Om fester

Att ta upp nya fester med anknytning till traditioner som inte är dominerande i Finland kan vara en utmaning. Finland är ett land som tyvärr kommer på jumboplats i många undersökningar inom Europa då det handlar om rasism och xenofobi. Barn vill gärna att normer och vanlighet följs, och kan bli osäkra inför det som känns nytt och ovanligt.

Det är bra att tänka på att du som lärare leder barnen mot att våga ta till sig det nya. Tänk på att själv göra det annorlunda till något spännande, roligt och eftertraktansvärt. Börja med att introducera mångkultur via att be barnen fråga hemma och hitta en släkting, (levande eller död) eller bekant långt bortifrån (morbror i Paris, kusiner i Kiev eller Bagdad, mormorsmor som bodde i Sankt Petersburg, pappas bästa vän i Stavanger osv.)

Festen firas på ett väldigt stort geografiskt område, från Turkiet, Iran, Irak, Afghanistan, Azerbadjan, Georgien ända till ugurerna i norra Kina.  De här platserna har i tiden varit delar av, eller influerats starkt av det persiska imperiet. Det finns alltså många platser och kulturer med anknytning till Nouruz. Kom också ihåg att många människor i vårt land firar Nouruz.

Speciellt viktig är festen för kurder, afghaner och iranier. För att du ska vara bekväm med festen ni tar er an så kan du gärna börja med att läsa på om festen och kulturen på förhand. Av de fyra fester som vi presenterar här på O.LIKA  så är Nouruz den som kräver mest förberedelser och uppköp, på grund av det detaljerade festbordet Haft sin. Men det blir också mycket vackert.

Länkikon

Länk till en artikel om Nouruz på Encyclopedia.com


Nouruz firas alltid den 21 mars, under vårdagjämningen.

  • Färg: Grönt och granna färger
  • Budskap: Nya året börjar, våren kommer, försoning, vänskap
  • Dekoration: Målade ägg, blommor, gräs, Haft sin-bord.
  • Mat: Halvá, granatäpple, valnötter.
  • Tradition: zoroastrism, firas av många olika grupper

Introduktion

Tidsåtgång: 30–45 minuter

Genomförande: Bekanta er med Nouruz vid www.festkalendern.fi. Eleverna kan också titta på en kort video gjord av BBC.

Länkikon

Länk till: Festkalendern.fi

Länkikon

Länk till: video på BBC (YouTube)

Bildikon: Avancerad övning

Fördjupning:

Lyssna på Podcast om  zoroastrism. Äldre elever är ofta redan duktiga på engelska och kan lyssna på BBC 4:s informativa program om Zoroastrismens historia.

Länkikon

Länk till: BBC 4:s podcast om zoroastrism

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Ikon för Reflektera-övningar

Reflektera

Festplanering

Tidsåtgång: 15–20 minuter

Ni behöver: papper åt varje par

Genomförande: Fundera med din kamrat vad som behövs för att skapa en fest.

  • Städning, dekorationer, gäster, mat, musik osv.
  • Gör upp en lista tillsammans.
  • Lista även immateriella saker som gästfrihet, välkomnade stämning osv.

Sammanfattning: Läraren kallar sedan till samling och leder arbetet med att göra upp en gemensam lista som skrivs upp på tavlan.

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Ikon för Undersöka-övningar

Skapa

Att hälsa

Bildikon: Dramaövning

Tidsåtgång: 10–15 minuter

Genomförande: Börja med att dela in eleverna i par.
Öva med din kamrat:

  • handskakning
  • kram
  • buga med de egna handflatorna tryckta mot varandra
  • kindpuss
  • buga med handen mot hjärtat

  • Välj ut tre som ni visar för hela gruppen.

  • Var det något hälsningssätt som inget par valde att visa upp?
  • Är det ovanligt, svårt på något sätt, bryter det mot normen?
  • Är det svårt att göra sådant som bryter mot det vi är vana vid?
  • Hur kan man bli modigare och våga prova på nya saker?

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Den goda värden

Tidsåtgång: 1–2 lektioner

Ni behöver: två stora pappersark per grupp och tuschpennor

Genomförande: Börja med att dela in deltagarna i smågrupper.
Be grupperna att föreställa sig en ”supervärd”.

  • Vilka egenskaper bör värden ha?
  • Vilka saker bör värden tänka på före och under tillställningen?
  • Rita en supervärd med dessa egenskaper. (Kanske har supervärden extra stora öron, så att hon eller han kan lyssna exceptionellt bra, kastruller i händerna osv.)

Låt grupperna visa och berätta för de andra hur de tänkte.

Be grupperna att föreställa sig en ”supergäst”.

  • Rita en gäst med lämpliga egenskaper på det andra pappret.

Samtala i storgrupp om bilderna och om det finns någon skillnad mellan att vara en god värd och en god gäst.

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Vårt bord

Tidsåtgång: 15–30 minuter

Ni behöver: Ett bord och fyra stolar, extra attribut (halsdukar, kepsar, glasögon…)

Genomförande: Det behövs fem frivilliga, varav den femte måste vara läraren eller en annan vuxen (Detta är mycket viktigt, eftersom rollen är utmanande och ett barn i rollen kan utsättas för negativt grupptryck).

  • Fyra frivilliga (med extra attribut är det lättare att gå i roll) sätter sig runt ett bord med fyra stolar
  • Den femte personen, dvs den vuxna,  lämnar rummet och får instruktionen att komma in som en blyg gäst.
  • De som sitter vid bordet har fått instruktioner att inte agera alls när gästen kommer, att prata sinsemellan och ignorera gästen.
  • Gästen får å sin sida instruktion att komma in rummet, med önskan att delta, vara med i samvaron, men får inte säga något och inte heller röra någon.

Kör sedan och bryt när situationen tydligt blivit obekväm. Frys scenen så att gästen blir stående, och ännu väntar på att få inbjudan att sätta sig. Publiken diskuterar hur situationen kunde lösas.

Nytt försök görs:

  • Gästen lämnar rummet med samma instruktion som tidigare.
  • Därefter instruerar läraren en person bland de frivilliga runt bordet. Personen ska nu agera som en god värd. Personen ska hälsa på gästen, ge sin stol vid bordet och själv hämta en ny stol åt sig istället och sedan presentera gästen för de andra vid bordet, berätta vad samtalet är om och inkludera gästen.

Publiken diskuterar sedan hur de nu upplevde situationen. Sedan får gästen berätta om sina känslor samt de som satt vid bordet.  Läraren knyter därefter ihop diskussionen.

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Nouruzfest med Haft sin

Målet är att tillsammans skapa en mysig feststund med saga i klassrummet och leka utelekar på gården.

Bildikon: Diskussionsövning

Tidsåtgång: 2–3 lektioner

Ni behöver:

  • Sagan ”Flickan och drakungen” ur boken Jadekaninens gryta (Parland 2015)
  • minst sju saker som börjar med den persiska bokstaven sin
    • sabze – gräs, groddar, groddgrönt av vete, råg, bönor eller linser – som symboliserar återfödelsen och naturens återuppvaknande
    • samanu – en vetebaserad dessert/pudding – som symboliserar välstånd och överflöd
    • senjed – torkade frukter – som symboliserar kärlek
    • sir – vitlök – som symboliserar läkekonsten
    • sib – äpple – som symboliserar skönhet och hälsa
    • somáq – mald torkad syrlig krydda – som symboliserar soluppgången
    • serke – vinäger – som symboliserar hög ålder och tålmodighet
    • sombol – hyacint – som symboliserar vårens ankomst
    • sekke – mynt – som symboliserar rikedom
  • en bok, det kan vara eposet Shahname, en persisk diktbok av t.ex. Rumi eller Hafez, Koranen eller Bibeln
  • en picknickfilt eller matta
  • något ät- och drickbart
  • grönt papper

Genomförande: Planera er Nouruz-fest . Dela in eleverna i planeringsgrupper med ansvar för olika uppgifter. Inomhus dukar ni ett haft-sin bord. Haft-sin betyder sju “s”. Till bordet behövs: minst sju saker som börjar med den persiska bokstaven sin.

Börja festen inomhus med en sagostund. Ha en lykta eller ett ljus i mitten och släck takbelysningen. Låt alla hitta en bekväm ställning, lyssna gärna på musik under tiden.

Läraren läser sagan Flickan och drakkungen ur Jadekaninens gryta (Parland & Reichstein, 2015). Ni kan också välja att lyssna på sagan via festkalendern, där ni hittar länken till Ad Astras festsagor.

Länkikon

Länk till: Festkalendern.fi

Prata om sagan tillsammans och om hur den anknyter till festen. Sagans tema är mod och motstånd mot grymma härskare.

  • fundera  tillsammans på modiga personer i olika sagor, berättelser och filmer.
  • fundera på när ni varit modiga, eller någon av era vänner varit det.
  • fundera på vad som hindrar en från att vara modig.
  • fundera på hur man kan hjälpa varandra att våga.

  • Duka en picknick på golvet mitt i klassrummet med en stor, färggrann picknickfilt, servetter, en blombukett och en vacker grön bordsduk som matchar filten.
  • Duka fram halvà och frukter som äpple, granat och vindruvor.
  • Placera lyktan på Haft sin-bordet och bjud in alla att sitta ner och äta tillsammans.
  • Kom ihåg att vara artiga under matstunden, bjud picknickgrannen att smaka först.
  • Tack till varandra. Öva på att tacka specifikt var och en för allt som gjorts. Exempel: Dekorationsgruppen, de som gjorde Haft-Sin festbordet
  • Vi avslutar festen med att hjälpas åt att städa undan.

Efterbehandling

Barnen ritar en bild med anknytning till sagan eller till festen. Ge dem bra färger och papper av bra kvalitet. Be dem minnas att festens gröna färg. De berättar för varandra om vad de ritat och om vad de lärt sig om festande och om den specifika festen.

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Barn som dansar på en Nouruzfest.
Foto: Andrej Scherbakov-Parland / Ad Astra

Ställ till med Nouruzfest

Bildikon: Avancerad övning

Målet är att skapa en mysig fest i klassrummet med haft sin bord, picknick och saga i klassrummet. Haft sin betyder sju ”s”. Till bordet behövs: minst sju saker som börjar med den persiska bokstaven sin, samt en spegel, och en bok. Det kan vara eposet Shahname, en helig skrift som Koranen, Bibeln eller en persisk diktbok av t.ex. Rumi eller Hafez. Tänk på att gruppen också ska kunna presentera bordet under festen. Öva på det och kom ihåg att också boken ni valt ska presenteras. Om det till exempel är Rumis underbara poesi ni valt, så berätta då kort om Rumi och läs en dikt av honom högt.

Tidsåtgång: 2–3 lektioner

Ni behöver:

  • Sagan ”Flickan och drakungen” ur boken Jadekaninens gryta (Parland & Reichstein, 2015)
  • minst sju saker som börjar med den persiska bokstaven sin
    • sabze – gräs, groddar, groddgrönt av vete, råg, bönor eller linser – som symboliserar återfödelsen och naturens återuppvaknande
    • samanu – en vetebaserad dessert/pudding – som symboliserar välstånd och överflöd
    • senjed – torkade frukter – som symboliserar kärlek
    • sir – vitlök – som symboliserar läkekonsten
    • sib – äpple – som symboliserar skönhet och hälsa
    • somáq – mald torkad syrlig krydda – som symboliserar soluppgången
    • serke – vinäger – som symboliserar hög ålder och tålmodighet
    • sombol – hyacint – som symboliserar vårens ankomst
    • sekke – mynt – som symboliserar rikedom
  • en bok, det kan vara eposet Shahname, en helig skrift som Koranen/Bibeln, en persisk diktbok av t.ex. Rumi eller Hafez
  • ett bord samt bordduk i grönt
  • gröna dekorationer
  • en spegel
  • en picknickfilt eller persisk matta
  • något ät- och drickbart
  • grönt papper
  • tallrikar och glas (gärna diskbara, med tanke på hållbarhet…)
  • en gäst att vara artig mot (någon med anknytning till festen som finns i skolan eller bland föräldrarna, om det inte lyckas så en gäst i största allmänhet: en förälder eller morförälder, vaktmästaren… )

Genomförande: Ni behöver förbereda er inför festen.

  • Bjud in gästen, gärna med ett fint kort.
  • Dekorera rummet och duka fram Haft sin-bordet. Ni kan leta efter bilder på nätet för att få inspiration. Duka även fram picknicken på en filt eller stor matta (gärna persisk) på golvet. Tänk på att ha festlig belysning, kanske en lykta och ljusgirlanger?
  • Gör vackra placeringskort.
  • Ska det vara musik?
  • Fundera på hur ni ska ta emot gästen.
    • Hur känner sig gästen mest välkommen? Fundera ut artigheter och trevligheter.
    • Hur presenterar ni gästen för klassen, hur presenterar ni barnen och läraren för gästen?
    • Hur bjuder ni gästen att sitta?
    • Hur bjuder ni på mat?

Festprogram

  • Gästen tas emot, presentation av festens deltagare,
  • Ha en kort förklaring om vad det är för fest som firas.
  • Presentera Haft sin-bordet
  • Presentera boken som ni valt
  • Sitt ner på ett mysigt vis, i ring på en mjuk matta
  • Läraren läser högt sagan ”Flickan och drakungen” ur sagoboken När månen skrattade (Parland & Reichstein, 2015).
  • Diskutera sagans budskap som är mod och motstånd, folkuppror.
    • Fundera tillsammans på modiga personer i världshistorien
    • Fundera på när du själv eller din vän varit modig.
    • Fundera på hur normer bryts under vissa fester som maslenitsa/karnevalen före fastan.
    • Vad är skillnaden mellan normer och regler?
    • Fundera på normer som finns i skolan och som styr allas liv.
  • Jobba i par och dela små berättelser om mod:
    • Då var hon modig…
    • Då var jag modig…
    • Sedan kan ni dela berättelser med hela gruppen.
  • Stig upp – Alla önskar varandra glad fest med höjda glas eller genom att gratulera varandra, ta i hand, kramas, kindpuss enligt tycke…
  • Ni bjuder gästen eller gästerna att delta i er Nouruz-picknick. Alla äter tillsammans vid den gemensamma dukade picknicken på mattan. Tänk på att servera varandra och bjuda bordsgrannen först ifall ni har gemensam mat.
  • För de klasser och lärare som tycker om att dansa rekommendera vi som avslutning: musik med enkel ringdans runt klassrummet. Variera med att dansa i ring, byta håll, samlas mot mitten, snurra parvis osv. I stället för dans kan man till musik blåsa såpbubblor ute på gården, upp mot himlen, som avslutning.
  • Tacka gästen och varandra! Ge i uppgift åt två elever att följa gästen till ytterdörren, bilen och vinka av.
  • Vi avslutar festen med att hjälpas åt att städa undan.

Efterarbete:

Eleverna skriver en kort text om vad de lärt sig om festande och om den specifika festen och funderar på vad under processen som hjälpt till att skapa ny kunskap och nya tankar hos dem själva.

Barnen ritar en bild med anknytning till sagan eller till festen. Ge dem bra färger och papper av bra kvalitet. Påminn om festens färgskala – gröna färger! De får gärna berätta för varandra om vad de ritat och om vad de lärt sig om festande och om den specifika festen.

Övningen är framtagen av Ad Astra.


O.LIKA:s logo