Maslenitsa

Om fester

Att ta upp nya fester med anknytning till traditioner som inte är dominerande i Finland kan vara en utmaning. Finland är ett land som tyvärr kommer på jumboplats i många undersökningar inom Europa då det handlar om rasism och xenofobi. Barn vill gärna att normer och vanlighet följs, och kan bli osäkra inför det som känns nytt och ovanligt.

Illustration av en Maslentisagumma.

Det är bra att tänka på att du som lärare leder barnen mot att våga ta till sig det nya. Tänk på att själv göra det annorlunda till något spännande, roligt och eftertraktansvärt. Börja med att introducera mångkultur via att be barnen fråga hemma och hitta en släkting, (levande eller död) eller bekant långt bortifrån (morbror i Paris, kusiner i Kiev eller Bagdad, mormorsmor som bodde i Sankt Petersburg, pappas bästa vän i Stavanger osv.)

Tänk på att det finns fördomar mot stereotyper om ryssar och Ryssland i vårt land. Det är därför viktigt att du som lärare hittar en positiv anknytning till rysk, slavisk, karelsk kultur och sätter tonen.

För att du ska vara bekväm med festen ni tar er an, så börja gärna med att läsa på om festen och kulturen på förhand.

Som fördjupning kan man läsa själv om Maslenitsa.

Länkikon

Länk till Encyclopedia.com


Maslenitsa hör ihop med den annalkande våren och påsken och betyder smörfesten och motsvarar fastlag eller karnevalen före fastan.

  • Färg: gul, röd
  • Budskap: solen och våren kommer, glädje, försoning
  • Dekoration: solar, samovar, gula och röda blommor
  • Mat: blinier (plättar) med sylt, smetana och nötter.
  • Tradition: slavisk och karelsk, ortodox

Introduktion

Tidsåtgång: 30–45 minuter

Genomförande: Bekanta er med Maslenitsa vid www.festkalendern.fi. Eleverna kan också titta på en kort video med bilder på firande av maslenitsa under olika epoker

Länkikon

Länk till: Festkalendern.fi

Länkikon

Länk till: Maslenitsa under olika epoker

Titta på bilderna av maslenitsa-firande på Radio Liberty och fundera på om de kan inspirera er i klassen till idéer för en egen fest.

Länkikon

Länk till: Radio Libertys Maslenitsa-firande

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Dekoration

Reflektera

Gåvan

Tidsåtgång: 10–15 minuter

Genomförande: Stå i en ring.

  • Den första i tur mimar en gåva (en blombukett – plocka blommor, bind en bukett eller ta en boll – studsa bollen mot marken)
  • Därefter överräcker den första i tur gåvan till följande person i cirkeln som tar emot den. Den personen gissar vad gåvan är för något och säger: “Tack för den här blombuketten” eller “Tack för den här bollen”. Det gör ingenting om gissningen är fel, det gör det hela bara roligare.
  • Fortsätt tills alla i ringen har fått och gett en gåva. 

Lägg till en god värd bland förslagen på en gåva. Läraren kan tillägga den goda värden om ingen har sagt det. Den leder in på nästa övning. Viktig att ha med här redan!   

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Festplanering

Illustration av ev tekanna och tekopp.

Tidsåtgång: 15–20 minuter

Ni behöver: papper åt varje par

Genomförande: Fundera med din kamrat vad som behövs för att skapa en fest.

  • Städning, dekorationer, gäster, mat, musik osv.
  • Gör upp en lista tillsammans.
  • Lista även immateriella saker som gästfrihet, välkomnade stämning, glädje osv.

Sammanfattning: Läraren kallar sedan till samling och leder arbetet med att göra upp en gemensam lista som skrivs upp på tavlan.

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Ikon för Skapa-övningar

Skapa

Att hälsa

Tidsåtgång: 10–15 minuter

Genomförande: Börja med att dela in eleverna i par.
Öva med din kamrat:

  • handskakning
  • kram
  • buga med de egna handflatorna tryckta mot varandra
  • kindpuss
  • buga med handen mot hjärtat

  • Välj ut tre som ni visar för hela gruppen.

  • Var det något hälsningssätt som inget par valde att visa upp?
  • Är det ovanligt, svårt på något sätt, bryter det mot normen?
  • Är det svårt att göra sådant som bryter mot det vi är vana vid?
  • Hur kan man bli modigare och våga prova på nya saker?

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Den goda värden

Tidsåtgång: 1–2 lektioner

Bildikon: Dramaövning

Ni behöver: två stora pappersark per grupp och tuschpennor

Genomförande: Börja med att dela in deltagarna i smågrupper.
Be grupperna att föreställa sig en ”supervärd”.

  • Vilka egenskaper bör värden ha?
  • Vilka saker bör värden tänka på före och under tillställningen?
  • Rita en supervärd med dessa egenskaper. (Kanske har supervärden extra stora öron, så att hon eller han kan lyssna exceptionellt bra, kastruller i händerna osv.)

Låt grupperna visa och berätta för de andra hur de tänkte.

Be grupperna att föreställa sig en “supergäst”.

  • Rita en gäst med lämpliga egenskaper på det andra pappret.

Samtala i storgrupp om bilderna och om det finns någon skillnad mellan att vara en god värd och en god gäst.

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Vårt bord

Tidsåtgång: 15–30 minuter

Ni behöver: Ett bord och fyra stolar, extra attribut (halsdukar, kepsar, glasögon…)

Genomförande: Det behövs fem frivilliga, varav den femte måste vara läraren eller en annan vuxen (detta är mycket viktigt, eftersom rollen är utmanande och ett barn i rollen kan utsättas för negativt grupptryck).

  • Fyra frivilliga (med extra attribut är det lättare att gå i roll) sätter sig runt ett bord med fyra stolar
  • Den femte personen, dvs den vuxna,  lämnar rummet och får instruktionen att komma in som en blyg gäst.
  • De som sitter vid bordet har fått instruktioner att inte agera alls när gästen kommer, att prata sinsemellan och ignorera gästen.
  • Gästen får å sin sida instruktion att komma in rummet, med önskan att delta, vara med i samvaron, men får inte säga något och inte heller röra någon.

Kör sedan och bryt när situationen tydligt blivit obekväm. Frys scenen så att gästen blir stående, och ännu väntar på att få inbjudan att sätta sig. Publiken diskuterar hur situationen kunde lösas.

Nytt försök görs:

  • Gästen lämnar rummet med samma instruktion som tidigare.
  • Därefter instruerar läraren en person bland de frivilliga runt bordet. Personen ska nu agera som en god värd. Personen ska hälsa på gästen, ge sin stol vid bordet och själv hämta en ny stol åt sig istället och sedan presentera gästen för de andra vid bordet, berätta vad samtalet är om och inkludera gästen.

Publiken diskuterar sedan hur de nu upplevde situationen. Sedan får gästen berätta om sina känslor samt de som satt vid bordet.  Läraren knyter därefter ihop diskussionen.

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Maslenitsafest

Målet är att tillsammans skapa en mysig feststund med saga i klassrummet och leka utelekar på gården.

Tidsåtgång: 2–3 lektioner

Ni behöver:

  • folksagan “Hopp i galopp” ur sagoboken När månen skrattade (Parland & Reichstein, 2015).
  • lykta
  • något ät- och drickbart (plättar, sylt, grädde, smetana, tranbärssaft)
  • gult papper
  • rött tyg
  • säckar
  • dragkampsrep
  • pulkor
  • röda och gula band

Genomförande: Planera er Maslenitsafest med utelekar. Dela in eleverna i planeringsgrupper med ansvar för olika uppgifter.

Inomhus

  • dekorera med gula solar på väggarna, röda tyg och kanske en samovar.

Utomhus

  • bygg en egen maslenitsa-gumma av snö
  • bygg en hinderbana att springa och hoppa i
  • förbered säcklöpning, dragkamp och kälkåkning
  • pryd pulkor och kälkar med band i rött och gult

Börja festen inomhus med en sagostund. Ha en lykta eller ett ljus i mitten och släck takbelysningen. Låt alla hitta en bekväm ställning, lyssna gärna på musik under tiden. Läraren läser den ryska folksagan “Hopp i galopp” ur sagoboken När månen skrattade (Parland & Reichstein 2015).

Prata om sagan tillsammans och om hur den anknyter till festen. Sagans tema är hur normer kan brytas. Tala tillsammans om festivaler och karnevaler då man bryter mot regler och fundera på varför det behövs. Det sker till exempel då man slänger konfetti på gatan, tigger godis av grannarna eller klär ut sig. Diskutera också skillnaden mellan normer och regler. 

Illustration av maslenitsabaglar.

Ge er sedan ut på gården och låt alla delta i utelekar.

Inne i klassrummet dukar matgruppen fram plättar med sylt, grädde, smetana, nötter och annat gott.  Bjud på te eller tranbärssaft att dricka. Duka ett långbord med servetter, en blombukett och en bordsduk i festens färger. Placera lykta och ljus på bordet och bjud in alla att sitta till bords och äta tillsammans.

Tack till varandra

Öva på att tacka specifikt var och en för allt som gjorts. Tacka för fina dekorationer, för mat och dryck, för dukning, inbjudningskort, saga, tal.

Efteråt hjälps alla åt att städa undan.

Efterbehandling

Barnen ritar en bild med anknytning till sagan eller till festen. Ge dem bra färger och papper av bra kvalitet. Be dem minnas att  festens färger, olika gula och röda! De berättar för varandra om vad de ritat och om vad de lärt sig om festande och om den specifika festen.

Övningen är framtagen av Ad Astra.


Ett foto av två barn som dekorerar en maslenitsagumma utomhus.
Foto: Andrej Scherbakov-Parland / Ad Astra

Ställ till med Maslenitsafest (festligare inomhusvariant)

Målet är att skapa en stämningsfull fest i klassen.  

Tidsåtgång: 1–3 lektioner

Ni behöver:

  • bordduk och servetter i festens färg (gul och rött)
  • dekorationer i gult och rött
  • tallrikar och glas (gärna diskbara, med tanke på hållbarhet…)
  • ett matbord
  • något smått att äta och dricka
  • en gäst att vara artig mot (någon med anknytning till festen som finns i skolan eller bland föräldrarna, om det inte lyckas så en gäst i största allmänhet: en förälder eller morförälder, vaktmästaren… )

Genomförande: Ni behöver förbereda er inför festen.

  • Bjud in gästen, gärna med ett fint kort.
  • Dekorera rummet och duka bordet
  • Gör vackra placeringskort.
  • Gör belysningen festlig, mjukare och mer stämningsskapande än vanligt.
  • Ska det vara musik?
  • Fundera på hur ni ska ta emot gästen.
    • Hur känner sig gästen mest välkommen? Fundera ut artigheter och trevligheter.
    • Hur presenterar ni gästen för klassen, hur presenterar ni barnen och läraren för gästen?
    • Hur bjuder ni gästen att sitta?
    • Hur bjuder ni på mat?

Festprogram

  • Gästen tas emot, presentation av festens deltagare,
  • Ha en kort förklaring om vad det är för fest som firas.
  • Sitt ner på ett mysigt vis, i ring på en mjuk matta
  • Läraren läser högt sagan Hopp i galopp ur sagoboken När månen skrattade (Parland&Reichstein 2015).
  • Diskutera sagans budskap, om att normer kan och behöver brytas.
    • Fundera tillsammans på vilka normer som finns i samhället och som styr upp hur flickor och pojkar ska vara eller inte vara.
    • Fundera på normer som reglerar vilka kläder man ska ha eller inte ha, hur man ska hälsa, när man får föra oljud och skratta högt, dansa…
    • Fundera på hur normer bryts under vissa fester som maslenitsa/karnevalen före fastan.
    • Vad är skillnaden mellan normer och regler?
    • Fundera på normer som finns i skolan och som styr allas liv.
  • Stig upp – Alla önskar varandra glad fest med höjda glas eller genom att gratulera varandra, ta i hand, kramas, kindpuss enligt tycke…
  • Sedan bjuder ni gästen eller gästerna till bords. Alla äter tillsammans vid det dukade gemensamma bordet. Tänk på att servera varandra och bjuda bordsgrannen först ifall ni har gemensam mat.
  • För de klasser och lärare som tycker om att dansa rekommenderar vi som avslutning: musik med enkel ringdans runt klassrummet. Variera med att dansa i ring, byta håll, samlas mot mitten, snurra parvis osv. I stället för dans kan man som avslutning blåsa såpbubblor ute på gården, upp mot himlen. Gärna lyssnandes till musik.
  • Tack till gästen! Ge i uppgift åt två elever att följa gästen till ytterdörren, bilen och vinka av.
  • Vi avslutar festen med att hjälpas åt att städa undan.

Efterarbete:

Eleverna skriver en kort text om vad de lärt sig om festande och om den specifika festen och funderar på vad under processen som hjälpt till att skapa ny kunskap och nya tankar hos dem själva.

Barnen ritar en bild med anknytning till sagan eller till festen. Ge dem bra färger och papper av bra kvalitet. Påminn om festens färgskala – gula och röda färger! De får gärna berätta för varandra om vad de ritat och om vad de lärt sig om festande och om den specifika festen.

Övningen är framtagen av Ad Astra.


O.LIKA:s logo