
Reflektera
Livias berättelse
Syftet med den här övningen är att få eleverna att förstå hur snabbt livet förändrades för dem som levde i andra världskrigets Europa.
Tidsåtgång: 1 lektion
Genomförande: Klassen tittar tillsammans på den första filmen med Livia. Därefter får eleverna i små grupper fundera på frågorna nedanför:
- Var föddes Livia och hurudan barndom hade hon?
- Vilket misstag säger hon att världen gjorde angående Hitler?
- Vad förändrades i hennes liv?
- Vad var den gula stjärnan och vem skulle bära den?
- Vad tänker ni om Livias berättelse?
Avsluta gärna med att diskutera hela klassen tillsammans.
Jude i fångläger

Det är för många svårt att förstå de grymma händelserna under 1940-talet, att de verkligen ägde rum. Utgående från Livias Fränkels berättelse försöker vi i den här övningen betrakta livet i koncentrationslägret.
Tidsåtgång: 1 lektion
Förberedelse: Klassen tittar tillsammans på den andra filmen med Livia.
Genomförande: Eleverna får i små grupper fundera på frågorna nedanför:
- Livia och hennes familj fördes bort – vart?
- Vad tänker ni om hur de tvingades resa?
- Vad hände när de kom fram till lägret?
- Vad tror ni hjälpte dem att överleva?
- Vad vill Livia med sin berättelse – varför delar hon med sig av den?
Avsluta gärna med att diskutera hela klassen tillsammans och ta den sedan ett steg vidare: hur kan vi tillsammans undvika att något sådant händer igen?

Undersöka
Vad var det som ägde rum?
I den här övningen ser vi närmare på olika begrepp som kommer fram i Livias berättelse. Vad innebär de?
Tidsåtgång: 1 lektion (eller flera beroende på hur djupt ni vill gå)
Ni behöver: Pekplatta, dator eller smarttelefon, papper, penna. Ordböcker, uppslagsverk.
Genomförande: I filmerna med Livia har olika ord och begrepp lyfts fram. Eleverna får i små grupper undersöka vad begreppen står för och efter det presentera innebörden för varandra:
- antisemitism
- nazism
- ghetto
- koncentrationsläger
Be sedan eleverna hitta fyra andra obekanta eller svåra ord som de hörde i filmerna och be dem söka en förklaring på dem.
Avsluta med att tillsammans diskutera om något av de här fenomenen syns också i dagens samhälle. Hur och var i så fall? Hur kan man tillsammans arbeta för det goda och undvika att liknande rörelser uppstår eller händelser sker igen?

Skapa
Kära Livia,

I den här övningen skriver vi ett brev till Livia för att försöka ge henne hopp i koncentrationslägret.
Tidsåtgång: 1 lektion
Förberedelse: Titta på den andra videon om Livia som jude i fångläger
Genomförande: Eleverna får enskilt skriva ett brev till Livia. Vad vill du säga till henne som kan hjälpa henne att orka vidare? Vad är viktigt i livet och vad finns att se fram emot? Alla undertecknar sina brev enbart med signaturen “din vän” (dvs. inget eget namn). Samla därefter in breven i en gemensam låda i klassen och om klassen så önskar kan läraren läsa upp ett eller några brev per dag.

Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.