
Reflektera
Recension som samtal
Tidsåtgång: 1–2 lektioner

Genomförande: Diskutera först boken tillsammans med en kompis och skriv sedan en recension om den. Som stöd kan du använda exempelvis de här frågorna:
- Vad handlar boken om?
- Vilka tankar väckte boken?
- Vilka känslor väckte boken?
- Berätta vad du gillade i boken.
- Berätta vad du inte gillade i boken.
- Vem av personerna/karaktärerna i boken skulle du vilja vara? Motivera varför.
- Hade berättelsen varit densamma om huvudpersonen hade ett annat kön eller varit av annan kulturell bakgrund?
- Kan du rekommendera boken åt någon annan – varför?

Undersöka
Vad betyder det här?
Tidsåtgång: Pågår under läsningen
Ni behöver: Papper och penna
Genomförande: Vad betyder det här? Skriv ner ord och begrepp och fenomen som är svåra eller som du inte förstår.
Citat

Tidsåtgång: Pågår under läsningen
Ni behöver: penna och papper
Genomförande: Skriv ner citat (ord, meningar och tankar) som du gillar.
Mindmap
Tidsåtgång: Pågår under läsningen
Ni behöver: papper och penna eller digitalt verktyg
Genomförande: Gör en mindmap utgående från texten och medan du läser.
Faktabank
Tidsåtgång: 20 minuter
Ni behöver: Digitalt verktyg
Genomförande: Välj ett eller flera ord, begrepp, ämne eller fenomen som förekommer i boken. Ta reda på vad de betyder. Gör en lista på dem.
Dagens nyheter

Tidsåtgång: 2–3 lektioner
Ni behöver: Dagstidningar / digitalt verktyg
Genomförande: Leta upp tidningsartiklar, nyheter som berör något ämnet eller tema som tas upp i boken. Gör en egen tidning av de artiklar som samlats in och hitta på ett passande namn åt tidningen.

Skapa
Ny pärmbild på boken

Tidsåtgång: 2 lektioner
Ni behöver: Papper, färgläggningspennor
Genomförande: Skulle en annan pärm passa bättre till det som boken handlade om? Gör en ny pärm åt boken
Skriv ett brev
Tidsåtgång: 1 lektion
Ni behöver: digitalt verktyg
Genomförande: Gjorde någon av bokens karaktärer något riktigt bra, eller rentav något riktigt elakt och avskyvärt? Skriv ett personligt brev till henne eller honom och visa din uppskattning eller varför du blev så upprörd.
Fel slut på boken?

Tidsåtgång: 2 lektioner
Ni behöver: digitalt verktyg
Genomförande: Slutar inte boken på det sätt du vill? Skriv ett alternativt slut.
Fem ord
Tidsåtgång: 1 lektion
Ni behöver: rittavla/digitalt verktyg (padlet)
Genomförande: Sammanfatta vad boken handlade om med fem ord. Samla klassens alla ord i ett collage och diskutera varför ni uppfattade boken på liknande sätt eller helt olika.
Återskapa bokens händelser

Tidsåtgång: 3 lektioner
Ni behöver: papper, pennor / digital filmutrustning, digitalt editeringsprogram
Genomförande: Välj en scen, ett tema, en dialog, en person eller en känsla som förekommer i boken du läst. Skapa något av den! Till exempel en serieteckning, ett konstverk eller en kort film.

Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.