
”Vem är jag?”, är en fråga som inte alltid är så lätt att besvara, det finns ju så mycket som gör oss till den vi är!
En del av oss, grunden, har vi med oss ända från det vi föddes och den plats där vi växte upp. Andra delar av oss förändras över tid och formas av hur vi förhåller oss till vår omvärld och allt som vi är med om. Vi påverkas av de människor vi umgås med och av allt som vi lär oss.
Man kan säga att identitet är känslan av att jag är jag. Med mina tankar och åsikter, med min personlighet. Hur ser jag på mig själv – vad är viktigt för mig och hur vill jag vara? Det är när vi ställer oss de frågorna som vi utvecklar vår självbild och bygger vår identitet.
Bilden av oss själva påverkas och stärks också av hur andra människor ser på oss, om de bekräftar oss och ser oss som viktiga. På samma sätt som vi blir bekräftade, är det också viktigt att vi ser och bekräftar andra. Vi har alla rätt att få känna stolthet över oss själva. Över den vi är och vad vi gör.
Med hjälp av O.LIKA:s material kan ni i klassen tillsammans jobba vidare med frågor kring Identitet!

Reflektera
Vad är hem för dig?

Syftet med övningen är att väcka elevernas tankar kring vad ett hem är eller kan vara.
Tidsåtgång: 10–15 minuter
Ni behöver: en ärtpåse eller motsvarande kastföremål
Materialet är framtaget av Wasa Teater
Våga vara dig själv
Övningens primära mål är att ge eleverna energi och möjlighet att hitta sitt fysiska och sensitiva jag. Det betyder att bli medveten om sin kropps och sina känslors möjlighet till kommunikation och uttryck.
Tidsåtgång: 10–15 minuter
Materialet är framtaget av Wasa Teater
Jag och osäkerheten

I övningen funderar vi utgående från en text skriven av då 16-åriga Paola Björklund, på frågor kring hur det är att växa upp och söka sig själv.
Tidsåtgång: 1 lektion
Ni behöver: Paola Björklunds text
Bekräfta en känsla

Övningen ger eleverna möjlighet att känna att varje känsla är viktig och att de har rätt att känna olika känslor, det ger eleverna mod att våga ta emot andras känslor både positiva och negativa och hantera dem på ett bra sätt.
Tidsåtgång: 30 minuter
Materialet är framtaget av Wasa Teater
100 år av könsroller
Det är inte någons fel att jämställdhetsproblemen finns, samtidigt är det allas eftersom vi dagligen är med och bidrar till att upprätthålla vissa strukturer.
Tidsåtgång: 2 lektioner
Materialet är framtaget av Wasa Teater
Inledande diskussion kring könsmångfald

Den här övningen går igenom några enkla regler för hur man diskuterar kring könsmångfald och sexuell mångfald.
Tidsåtgång: 10–20 minuter
Materialet har tagits fram av Panda Eriksson.
Inledande diskussion kring sexuell mångfald

Den här övningen går igenom några enkla regler för hur man diskuterar kring könsmångfald och sexuell mångfald.
Tidsåtgång: 10–20 minuter
Materialet har tagits fram av Panda Eriksson.
Privilegiegången – Ta ett steg!
Denna övning kan med fördel göras både som introduktion och avslutning till mångfaldstemat. Introduktion eftersom den fungerar som en ögonöppnare för hurudana frågor som ska behandlas samt hurudana frågor som kan vara relevanta och viktiga för de personer som lever sin vardag på ett sätt som är icke-normativt.
Tidsåtgång: 1 lektion
Materialet har tagits fram av Panda Eriksson.
Att vara sig själv
Eleverna får tillsammans fundera på normer kring sexualitet.
Tidsåtgång: 1 lektion
Materialet har tagits fram av Panda Eriksson.

Undersöka
Jag – en detektivhistoria

Vad vi heter är ofta väldigt självklart för oss, men det kan finnas en lång och spännande historia bakom det namn vi fått. I den här övningen ser vi närmare på våra namn och vad de betyder.
Tidsåtgång: 2 lektion
Ni behöver: Pekplatta, dator eller smarttelefon, papper, penna. I steg 2: föräldrar och släktingar.
Faktarutor kring könsmångfald

Eleverna får bekanta sig med termer och begrepp som handlar om könets mångfald.
Tidsåtgång: 1 lektion
Materialet har tagits fram av Panda Eriksson.
Faktarutor kring sexuell mångfald
Eleverna får bekanta sig med termer och begrepp som handlar om sexuell mångfald.
Tidsåtgång: 1 lektion
Materialet har tagits fram av Panda Eriksson.
Normer i familj, samhälle och skola

Detta är en elevcentrerad övning som styrs av elevernas förhandskunskap och intresse. Vi skapar en stor gemensam tankekarta över normer/påståenden vi kommer på och binder sedan ihop dem till relevanta metoder eller förhållningssätt: ifrågasättande, icke-diskriminering, godkännande.
Tidsåtgång: ca 2 lektioner (dubbeltimme) Övningen fungerar som fortsättning på tidigare moduler så att eleverna har grundläggande verktyg att analysera.
Materialet har tagits fram av Panda Eriksson.

Skapa
Där kön spelade roll

Övningar försöker få eleverna att ifrågasätta könsnormer som fängslar oss i tanken om att kvinnlighet görs och uttrycks på ett visst sätt och manlighet görs ett annat.
Tidsåtgång: En lektion
Materialet har tagits fram av Panda Eriksson.
Vi är alla unika
Övningen handlar om identitet och förstärker elevernas känsla av att de är en egen person med en egen personlighet, egna tankar, känslor och åsikter.

Tidsåtgång: 20–30 minuter
Ni behöver: A3-papper + pennor
Materialet är framtaget av Wasa Teater
Jag – en sann historia

I den här övningen försöker vi granska oss själva, vem vi är och hur vi i våra egna ögon ser ut.
Tidsåtgång: 1–3 lektioner
Ni behöver: Digitala eller analoga självporträtt av olika människor, både kända och okända. Pekplatta, dator eller anteckningsmaterial. Material till självporträtt (olje- eller vattenfärg, lera, kamera/smarttelefon…)
Skriv av dig
Övningen handlar om att komma i kontakt med och sätta ord på sina inre tankar, känslor och frågor

Tidsåtgång: 10–20 minuter
Ni behöver: A4–papper och en penna.
Materialet är framtaget av Wasa Teater
Min självbild
Övningen gör eleverna medvetna om hur de ser på sig själva samtidigt som du som pedagog kan få en inblick i deras självbild och på så sätt kunna vara ett bättre stöd till dem.
Tidsåtgång: 15–20 minuter
Ni behöver: ritpapper och pennor
Materialet är framtaget av Wasa Teater

Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.