
I FN:s förklaring om mänskliga rättigheter kan man läsa att alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. Det betyder att det inte spelar någon roll vilken färg ens hud är, varifrån man kommer, vilken religion man har eller vem man älskar: vi är alla lika mycket värda. Alltid.
Eftersom vi alla är lika värda har vi också samma rättigheter. Om man blir sämre behandlad av någon av orsakerna som nämns ovanför, så kan det vara en fråga om diskriminering. Det är viktigt att komma ihåg vi alla har ett ansvar för att se varandras värde och att inte diskriminera andra.
För att speciellt se till barnens rättigheter har FN också formulerat en skild barnkonvention som innehåller mänskliga rättigheter för barn. Här sägs, förutom att alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter, att alla barn har rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad.
Med hjälp av O.LIKA:s material kan ni i klassen tillsammans jobba vidare med frågor kring Allas lika värde!

Reflektera
Varannan sekund tvingas en människa fly från sitt hem

Eleverna får i denna övning fundera på vad det betyder att vara flykting och om de som elever kan påverka flyktingars vardag på något sätt.
Tidsåtgång: 30–60 minuter
Materialet är framtaget av Wasa Teater
Jude i fångläger

Det är för många svårt att förstå de grymma händelserna under 1940-talet, att de verkligen ägde rum. Utgående från Livias berättelse försöker vi i den här övningen betrakta livet i koncentrationslägret.
Tidsåtgång: 1 lektion
Vem är de utsatta idag?
Hur ser judarnas situation ut idag? Judar världen över kämpar fortfarande för att få leva i trygghet i samhället.
Tidsåtgång: Förberedelse hemma + 2 lektioner
Materialet är framtaget av Wasa Teater
Livets lotteri

Tänk om du föddes som en annan person i en annan miljö? Låt eleverna utforska “Livets lotteri” på Rädda barnens hemsida.
Materialet är framtaget av Wasa Teater
Hatprat, nej tack!
Tankar kring insändare om rasism i dagens Finland.
Tidsåtgång: 30 minuter
Lort eller människa?

Elevdiskussion kring medmänsklighet
Tidsåtgång: 20 minuter
Civilkurage
Detta är en värderingsövning där eleverna får ta ställning kring olika påståenden som berör civilkurage och rasism. Övningen baserar sig på Rosa Parks välkända bussfärd.
Tidsåtgång: 20–30 minuter
Tankemoln: Stop!

Vad gör man om nån pratar illa om andra?
Tidsåtgång: 30 minuter
Jag är inte rasist, men…

Vi kanske tänker att rasism är något som inte längre finns, men tyvärr har vi ännu en bit att gå. I den här övningen ser vi närmare på hur rasism kan se ut idag.
Tidsåtgång: En till flera lektioner
Ni behöver: Boken Svart kvinna av Fanna Ndow Norrby

Undersöka
Finlands historia

Faktasökning kring finländska krigsbarn. Kanske eleverna har någon i sin släkt som tvingats bryta upp och lämna den plats de kallade hem?
Tidsåtgång: 3–5 lektioner
Materialet är framtaget av Wasa Teater
Faktabank
Eleverna får söka upp svåra ord och begrepp inom jämställdhet.
Tidsåtgång: 1-2 lektioner
Yttrandefrihet – gränslöst eller inte?

Eleverna skapar en portfolio kring mänskliga rättigheter.
Tidsåtgång: 2–3 lektioner

Skapa
Rumstavla: Civilkurage

Skapa en rumstavla som ger tips på hur vi ska agera när nån blir illa behandlad. Hela klassen skapar en rumstavla tillsammans som ger tips på hur vi ska agera när nån blir illa behandlad.
Tidsåtgång: 1–2 lektioner
Kära Livia,

I den här övningen skriver vi ett brev till Livia för att försöka ge henne hopp i koncentrationslägret.
Tidsåtgång: 1 lektion
Ni behöver: Möjlighet att se på Livias berättelse
Våga ta en personlig risk för någon annan
En övning som som tränar eleverna att stå upp för någon annan. Genom övningen tränas även samarbete, strategiskt tänkande i grupp och hjälpsamhet.
Tidsåtgång: 10–20 minuter
Ni behöver: varsin stol
Materialet är framtaget av Wasa Teater
Rättigheter och ansvar

I övningen får eleven ensamt eller i grupp kan fundera kring det ANSVAR som krävs för att hålla RÄTTIGHETER vid liv. Tillsammans skapar klassen sedan en plansch kring temat.
Tidsåtgång: 2–3 lektioner
Ni behöver: planschpapper
Lika eller olika – alla har vi samma rättigheter
Övningen öppnar upp för samtal kring normer, alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna.
Tidsåtgång: 15–30 minuter
Materialet är framtaget av Wasa Teater
Insändare eller brev

Eleverna tränar sin empatiska förmåga genom att skriva en text som stöttar en utsatt person.
Tidsåtgång: 1–2 lektioner
Ni behöver: Skrivhäfte, penna eller ett ordbehandlingsprogram.
Rita en superhjälteserie

Eleverna tränar på att reagera på hatprat genom att rita en seriestrip med en superhjälte.
Tidsåtgång: 2 lektioner
Ni behöver: Ritpapper, färgläggningspennor
Träd för mänskliga rättigheter
Vilka mänskliga rättigheter kränktes i Rosa Parks fall? Skapa ett träd eller kollage av de bestämmelser/artiklar som förbjuder diskriminering.
Tidsåtgång: 1–3 lektioner
Dramatisera hatprat

Eleverna får sättas sig in i en situation där en person blir illa behandlad.
Tidsåtgång: 1 lektioner
Minna Canth
Den finländska feminismens moder
Den 19 mars firas Minna Canth-dagen, jämställdhetsdagen. Canth är vår historias superkvinna. Ensamstående mor åt sju barn, affärskvinna, författare, journalist och samhällsdebattör som lyfte fram de förtrycktas ställning och kämpade för jämställdhet. Hon kallas även för finländska feminismens moder. Canth tillsammans med författaren Tove Jansson är de enda finländska kvinnorna som har en egen flaggdag.

Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.