Respekt

Textillustration där det står flera ord och meningar inom temat: Att visa respekt, hjälpsam, uppskatta olikheter, öppensinnad, artig, omtänksam

Det sägs ofta att vi ska respektera varandra, men vad är respekt och hur visar man den? Ett av många uttryck för respekt är att visa godhet mot andra och sig själv. Det goda, att handla och vara god, återkommer som något eftersträvansvärt i de flesta kulturer och religioner

Respekt är även att vara omtänksam och artig, att säga tack. Det är att hjälpa andra och att vara vänlig. Respekt är att tänka på hur någon annan känner och att behandla andra personer på samma sätt som du själv skulle vilja bli behandlad.

Respekt både ger och får du. Här ingår att värdesätta andra personers egenskaper och tankar, men också dina egna. Du kan visa respekt genom att inte få folk att känna sig obekväma eller bortgjorda.

Respekt är att uppskatta våra olikheter och skillnader framom likheterna. Det är att acceptera varandra och allt det som gör oss till de unika personer vi är.

Med hjälp av O.LIKA:s material kan ni i klassen tillsammans jobba vidare med frågor kring Respekt! 


Ikon för Reflektera-övningar

Reflektera

Hur är en god människa?

Bildikon: Skrivövning

Syftet med övningen är att påvisa att det finns godhet inom oss alla. Övningen stärker också elevernas självkänsla.

Tidsåtgång: 45 minuter

Länk till övningen

Materialet är framtaget av Wasa Teater


En god människa i olika traditioner
(Den gyllene regeln)

Eleverna får i övningen bekanta sig med människor och deras handlingar under olika tider, kulturer och traditioner. Vad är goda handlingar i olika sammanhang och vem är egentligen god?

Tidsåtgång: 2–3 lektioner

Bild på olika Den gyllene regeln inom olika religioner. En tillgänglig text finns i pdf-versionen nedan.
Bild på olika Den gyllene regeln inom olika religioner. En tillgänglig text finns i pdf-versionen.
Länk till övningen

Hjältar är vanliga människor, eller?

Låt eleverna ta ställning till olika påståenden med koppling till ämnesområdet.

Ni behöver: Lappar med texten: “JA”, “NEJ” och “KANSKE” att lägga ut på klassrumsgolvet. Möjlighet att visa bild på Raoul Wallenberg för klassen, antingen digitalt eller via papperskopia.

Tidsåtgång: 20–30 minuter, beroende på antalet värderingsövningar.

Länk till övningen

Materialet är framtaget av Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA)


Värderingsövning

Kan en handling vara god om den också gynnar en själv? När är det okej att blanda sig i andras angelägenheter? Hur ser världen ut idag, är den ond eller god? Tänker vi aktivt på att vara goda mot våra medmänniskor? Genom att värdera en ytterlighet, ett påstående, kan man locka eleverna till att ta ställning till olika frågor och aktivt ta del av diskussionen i klassen.

Tidsåtgång: 20–45 minuter

Länk till övningen

Materialet är framtaget av Wasa Teater


Alla har en historia, vilken är din?

Bildikon: Skrivövning

Med den här övningen vill vi få eleverna att förstå och dela med sig av sina erfarenheter. Att känna empati, gemenskap och respekt för varandra. 

Tidsåtgång: En lektion

Ni behöver: Pekplatta eller dator med tillgång till Internet, anteckningsmaterial, skrivmaterial 

Länk till övningen

Karikatyrer och stereotyper

Syftet med övningen är att väcka tankar och känslor kring hur folkslag och kulturer har diskriminerats genom tiderna och fortsättningsvis görs ännu idag.

Tidsåtgång: 10–15 minuter

Länk till övningen

Materialet är framtaget av Wasa Teater


Respekt för andra – respekt för mig själv?

Illustration på Tim Sparv

Vad är respekt, egentligen? Hur visar man respekt för andra och varför är det så viktigt att även respektera sig själv? Övning utifrån Tim Sparvs tankar kring respekt inom fotbollen.

Tidsåtgång: En lektion

Länk till övningen

Ikon för Undersöka-övningar

Undersöka

Dagens goda gärning – upp till bevis!

Vad gör vi egentligen och varför? Eleverna får utmana sig själva att tänka till kring sitt eget och andras sociala agerande.

Tidsåtgång: 2 lektioner (inledning och avslutning) + uppgifter utanför lektionstid

Länk till övningen

Vad är godhet?

Syftet med övningen är att de unga ska få undersöka begreppet godhet.

Tidsåtgång: Rastaktivitet för hela skolan

Länk till övningen

Materialet är framtaget av Wasa Teater


Stoppövning

Bildikon: Dramaövning

Genom övningen får eleverna öva på att möta varandra med respekt. Övningen gör eleverna medvetna om sina egna och varandras gränser.  

Tidsåtgång: 1 lektion

Länk till övningen

Respektbollen

I den här övningen får gruppen tillsammans fundera på vad respekt är och om man kan gradera den i en skala?

Tidsåtgång: 1 lektion 

Ni behöver: whiteboard / krittavla 

Länk till övningen

Kroppsuppfattning – att förhålla sig respektfullt

Bildikon: Dramaövning

Genom övningen får eleverna öva på att möta varandra med respekt. Övningen gör eleverna medvetna om sina egna och varandras gränser.  

Tidsåtgång: 20 minuter

Länk till övningen

Materialet är framtaget av Wasa Teater


Ikon för Skapa-övningar

Skapa

#ActsOfGoodness

Starta en godhetskampanj på er skola som går ut på att undersöka goda gärningar. Ni kan utforma er egen kampanj eller använda er av de exempel som finns här. Hur vill ni göra goda gärningar synliga?

Tidsåtgång: 1–2 veckor

Länk till övningen

Materialet är framtaget av Wasa Teater


Citat av Dalai lama

Den nuvarande Dalai lama är känd för att inspirera folk världen över med sina enkla visdomsord. I denna uppgift får eleverna skapa sina favoritcitat inom antingen bildkonst eller slöjd.

Tidsåtgång: 2–3 lektioner

Ni behöver: (för bildkonst): tjockare akvarellpapper, vattenfärg, blyertspennor, flytande gummi arabicum. (för slöjd): blyerts, drivved eller gamla plankor, brännpenna eller acrylfärg för bokstäver

Tre bilder på produkter som kan skapas inom övningen.
Länk till övningen

Goda och onda gärningar – The Movie

Bildikon: Mediaövning

Hur ser goda gärningar ut bland oss människor i dagens samhälle?  Vad ser du som en god gärning? I övningen får eleverna i ord och levande bilder ge en egen definition på godhet.

Tidsåtgång: 2–3 lektioner

Ni behöver: Egen telefon, pekplatta, filmredigeringsprogram på mobil enhet.
Lego-minifigurer, små leksaksfigurer eller mjukisdjur med olika karaktärer.

Länk till övningen

Den dagen, min berättelse 

Bildikon: Skrivövning

Vi har nog alla varit med om någon speciell händelse i livet som påverkat oss mycket. Eleverna får i denna övning skriva en kort text och berätta vad som hände och framförallt vad de lärde dig.

Tidsåtgång: 1–2 lektioner 

Ni behöver: Anteckningsmaterial, skrivmaterial, pekplatta, dator med tillgång till Internet 

Länk till övningen

Blomma för respekt

Bildikon: Konstövning

En gruppövning som synliggör barnens likheter och olikheter och vikten av respekt för varandra.

Tidsåtgång: En lektion

Ni behöver: Papper, pennor

Länk till övningen

Vågar jag hjälpa? – forumspel

Bildikon: Dramaövning

Har eleverna någon gång varit med om en situation där någon annan eller de själva känt sig utsatta? Forumspel är ett kreativt sätt att belysa konfliktsituationer där någon är i underläge (är förtryckt) och tillsammans undersöka olika lösningar.

Tidsåtgång: En lektion eller mera

Ni behöver: ett A4-papper åt varje elev, extra attribut (halsdukar, kepsar, glasögon…)

Länk till övningen

Materialet är framtaget av Wasa Teater


Dekoration